468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

sendiri

Saturday, August 16, 2014

Aku jarang sangat dan tersangat amat jarang untuk tiba-tiba mengambil keputusan untuk keluar sendiri mengambil angin sambil mengenali diri sendiri. Bukan tak pernah, cuma selalunya ke tempat-tempat yang dekat sahaja.

Ntah dari mana dapat ilham nak pergi berjalan sendiri di tengah kota Kuala Lumpur. Belum tahu bahaya mengundang, begitu jua persepsi seangkatan dengannya. Aku cuma perlu yakin dengan Allah sentiasa bersama dan berani menghadapinya. Maka langkah disusun.

 

20140717_120305

Kertas Projek Hadith

Fuhhh.. seminggu ini sahaja dua kali bertemu dengan penyelia kertas projek. Selang dua hari, sudah mahu dilihat progress kerja-kerja kita. Terasa sedikit mencungap menyiapkannya. But Alhamdulillah walau tak semua dapat disiapkan dalam kadar segera, sedikit pergerakan yang telah dibuat membuktikan ‘ada sedikit kerja’ yang sedang berjalan.

 

“Pakcik nak pergi UM boleh?”, tanyaku kepada pemandu teksi

“UM tu di mana ya?”, tanyanya.

“Oh Akdemi pengajia Islam”, jawabku

“Yang di hujung-hujung tu ya?”, tanyanya lagi.

“Haah ya”, jawabku ringkas

 

Aku suka berhadapan dengan benda baru ini! mencabar! Tetapi banyak memberi diri untuk mempelajari, memperbaiki diri, dan mengetahui ilmu baru. Seterusnya menguji juga kefahaman terhadap ilmu yang telah dipelajari.

 

Ke sana

Setelah habis bertemu penyelia. Bermulah episod ke tempat itu. Dengan kaki yang sakit, dibawakan hati ini. Bila bersendiri banyak kita belajar untuk berinteraksi dengan orang lain terutamanya orang-orang yang tak pernah kita kenali malah berbicara sebelum ini.

Bila sendiri tahulah kita apa perlu dibuat haha. Sebab kitalah yang membantu diri kita sebenarnyakan. Saya kemudian masuk ke sebuah pasaraya. Setelah buat ‘window shopping’ terhadap barang yang hendak dibeli, saya sedar, duit di dalam purse tak cukup. seterusnya…

 

“Assalamualaikum, nak tanya, kat sini ada ATM Bank Islam ke?”, tanya saya kepada seorang lelaki di kaunter pertanyaan.

“Oh tiada, tetapi ada di hadapan itu, jalan straight sahaja sampai hujung”, jawabnya sambil menunjuk arah.

“Ohh ni jalannya ke, straight ni? yang ni?”, tanyaku berkali-kali untuk kepastian.

 

Selesai semuanya, tiba masa untuk pulang. Sehingga situasi mengejutkan aku dengan ramainya manusia dan terdapat situasi di mana ada individu sedang menjerit-jerit dan bergaduh antara lelaki dan perempuan. Mengucap panjang di dalam hati. Aku tidak pergi berkerumun ke tempat itu. Hanya teruskan berdiri di tempatku sambil mendapatkan kepastian hanya dari kejauhan. Syukur tiada apa-apa.

 

“Yang tadi tu, mereka bergaduh atau lakonan?”, tanyaku kepada budak perempuan di sebelahku.

“Entahlah, saya pun tak pasti huhu..”, jawabnya

 

Ibrah sebuah perjalanan…

Sebenarnya kita mampu buat keputusan untuk berinteraksi dengan orang lain dan terus melihat suasana dan realiti kehidupan di sekitar kita. Cuma, berikan sahaja masa kita untuk mengenalinya.

 

10259901_617723641654334_2220003680363740589_n

 

“Bersandar pada diri sendiri bererti Anda harus mampu berdiri di atas kaki sendiri tanpa bantuan orang lain. Itu tidak bererti Anda tidak memerlukan atau menolak bantuan orang lain. Bahkan, Anda harus berdamai dengan diri Anda sendiri, yang berhak dihargai ketika tidak seorangpun menghulurkan bantuannya untuk Anda”

-Mahatma Ghandi

 

 

Baiti Jannati, Gombak.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment