468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

carilah untukmu seorang imam, bukan sekadar jejaka : siapakah al-Imamku?

Monday, February 27, 2012

“Yaa Rabb, Cinta yang datang semata-mata karena-Mu,cinta itu juga akan pergi semata-mata karena-Mu, maka berikanlah aku keikhlasan dalam menerima datang dan perginya cinta yang Engkau fitrahkan pada setiap diri manusia.

Dan sisi-kan-lah aku dalam penjagaan-Mu siang maupun malam ketika cinta itu datang dan pergi seketika. Hanya kepada-Mu aku berserah diri yaa Rabb….”

saya bukan menulis entri ini kerana gatal, miang atau seangkatan dengannya. kerna, kalau soalan siapa al-imam saya, saya sendiripun tidak tahu. mungkin sudah masanya untuk dibincangkan hal ini dan mungkin juga belum. tentang persoalan ini, saya sendiripun tidak punya komen.

saya tiada hati? satu pendustaan untuk menafikan. kerana memang makhluk yang diciptakan itu diberi hati. sekeping hati supaya nanti akan didampingkan hati yang lain untuk disempurnakan. Allahua’lam, Allah lebih tahu.

 

kenapa tiba-tiba ini yang saya ingin kongsikan?

beberapa ketika yang lalu ada pertanyaan ditinggalkan untuk saya fikirkan…..

versi sudah diedit ya, haha. yang original nanti anda 'touching’, susah saya.

 

 

Assalamualaikum w,b.t

 

ana terima amanah yg  diberi untuk approach enti, ana cuba untuk sampaikan dan niat ana untuk membantu.InsyaAllah:)


terus kepada point yg ana sepatutnya nk ckap, ********** dah bagitahu ana pasal enti dan dia dah buat istikharah,insyaAllah enti lah pilihan dia. maksudnya sbg calon isteri/zaujah dan ummi kepada anak2nya.InsyaAllah:)

 

Ana harap walau ape pun keputusan enti,pasti ada hikmahnya.dan ana rasa ******* pun akan redha.InsyaAllah.
 

jzkk.

salam dari bumi UK.
4.30 PM,spring 2012.

 

fuhh. nota terbang jauh dari bumi UK? misteri jodoh kita itu tiada siapa yang tahu. sayapun tidak tahu. saya hanya mampu untuk berdoa dikurniakan al-Imam yang mampu membimbing saya untuk terus thabat di jalan-Nya.

 

nah, saya layangkan cebisan di bawah untuk al-imamku..

Capture

tentang permasalahan ini, saya masih kurang ilmunya. tanyakan sahaja kepada murabbi saya, bincanglah bersama dia. jika kamu tiada, carilah dahulu buat kamu.

 

kenali perempuan sebenar-benarnya dan berbuat-baiklah kepada mereka

pesan Rasulullah kepada generasi Adam:

استوصوا بالنساء خيرا فإن المرأة خلقت من ضلع أعوج وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه فإذا ذهبت تقيمُه كسرت ، وإذا تركته لم يزل أعوج ، فاستوصوا بالنساء خيرا

Aku wasiatkan kepada kalian agar berbaik-baik kepada kaum perempuan, sebab ia diciptakan dari tulang iga, sedangkan tulang iga yang paling bengkok adalah yang paling atas, oleh karena itu, jika kalian bermaksud membuatnya lurus dan tidak bengkok, niscaya patah lah ia, dan jika engkau membiarkannya begitu saja, niscaya ia akan terus menerus bengkok dan tidak pernah menjadi lurus, oleh karena itu, aku wasiatkan kepada kalian agar berbaik-baik kepada perempuan. (Hadits shahih muttafaqun ‘alaih)

“Perempuan : Kekurangan di satu sisi dan kelebihan di sisi lain”

“Renungkanlah.., tidak ada satu pun kondisi atau posisi seorang ibu saat mengekspresikan rasa rindunya, atau kasih sayangnya, atau belas kasihnya, atau cintanya kepada anaknya kecuali ia dalam keadaan ‘bengkok’ dan tidak tegak lurus!!”

Inilah kelebihan perempuan, dengan ‘bengkok’ inilah dia mampu mengekspresikan berbagai rasa sayang, sesuatu yang tidak dapat dilakukan oleh lelaki secara sempurna”.

akhir kalam,

Mencintai seseorang tidak boleh membuat kita menjadi mundur ke belakang. Sebaliknya, mencintai seseorang harus membuat kita lebih produktif, lebih bertenaga, lebih punya matlamat yang jelas. Singkatnya, mencintai seseorang harus membuat kita menjadi lebih baik dari sebelumnya!

mari kita renungi kata-kata Imam Syahid Hassan Al-Banna ketika berbicara tentang pernikahan dan kehidupan rumah tangga: “Kehidupan rumah tangga adalah ‘hayatul amal’. Ia diwarnai oleh beban-beban dan kewajiban. Landasan kehidupan rumah tangga bukan semata kesenangan dan romantika, melainkan tolong- menolong dalam memikul beban kehidupan dan beban dakwah…”

28022012351

mungkin juga al-imamku sudah memulakan langkahnya, mungkin jua belum. Allah yang lebih tahu. moga semuanya dalam jagaan dan rahmat-Nya. Ameen.

 

wallahua’lam

6 orang berkata-kata:

  1. izzah said...:

    kak mina...x sabar nya saya...

  1. hiya ana said...:

    belum lagi la.......

    haiya :)

  1. Anonymous said...:

    pic tuh mina ke yg lukis? terujanya!!haha n entri kali ni sgt-sgt menyentuh. mcm cerita novel tp yg ini realiti..fuhh~ moga anda berjumpa yg bakal imammu in halal way ^^ I.Allah

  1. hiya ana said...:

    to anonymous,

    macam dapat agak siapa awak :)

    saya tak pandai lukis! huhu. tu clasmate yang lukiskan.
    belum sampai tahap cerita novella.huhu.

    siapalah sgt saya ni =.='

  1. maju selangkah dah mu. wallaweeeeeeeeeeh

  1. hiya ana said...:

    belum maju lagi. sila doakan jika ingin melihat kemajuan itu :)

Post a Comment