468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Keguguran terarah

Sunday, December 2, 2018
Saya telah melahirkan anak pertama pada 6 April 2017, dan kira-kira pada Jun 2018 saya telah mengandungkan anak yang kedua. Mengikut kiraan ini, bermaksud jarak kehamilan saya adalah dekat kerana anak belum lagi 2 tahun (lebih kurang 14 bulan) tetapi saya sudah mengandung kembali.

Antara takut, sedih, redha
Saya tidak menyalahkan takdir akan kehilangan ini, bahkan mungkin kerana ketidakyakinan saya sejak mula mengandung menjadikan sebab untuk saya tidak berlama-lama bersedih dan keterlaluan memikirkan soal keguguran ini.

ada masanya terasa inginkan kandungan ini terus berjaya
ada masa yang lain pula saya ragu-ragu akan keupayaan untuk masa depan kandungan ini

ala kulli hal,
apapun takdir yang berlaku hujungnya, akan saya terima dengan redha.

Permulaan kandungan
Macam biasa proses yang dilalui dalam kehamilan sebelum ini, saya hanya mengesahkan kehadiran insan baru melalui ultrasound. jelas menunjukkan saya hamil. Hanya saya kurang prihatin tentang kehadiran "heart beat".

kehamilan ini cukup terasa mencabar kerana saya tidak lalu untuk bau masakan, tidak mahu memasak, hidung menjadi sensitif kepada bau, namun tidaklah muntah-muntah. Makan pula, memilih dan tidak makan malam kerana tiada selera.


Beginilah ceritanya 

#untukkongsikongsipengalaman
#berbaloibayarRM1

Saya dah tahu lama dah kandungan ni takkan bertahan lama

Sejak saya tahu,
Memang saya acting like orang biasa yang tak hamil 😆

Jalan laju-laju,
Naik turun tangga rilek rilek kat skola,
Berjogging macam biasa cuma tak de lah kau gigih berlari pusing stadium tu,
Tak usahlah nak manjakan diri,
Kita marhaen haha

Usia kandungan patutnya dah 13weeks lebih,
Setiap kali pergi scan di luar,
Doktor tak jumpa pun apa apa,
Memula ingat blighted ovum ke kan,
Tapi saya salute lah doktor kat kk yang cari juga apa isi dalam katung dan menemuinya yeayyy tepuk sikit.

Ketika buka buku sepatutnya dah 9weeks,
Tapi doktor scan-scan dia cakap "emm baru 6 weeks ni",
Byk sebab: mgkn ovulation lambat disebabkan masih bf, mgkn tarikh LMP tu silap (hat ni sy bertegas pasal sy catit bulan2), tapi takpa kita bukan pakar ahah.


It's okay,
Doktor bagi 2 minggu lagi untuk tgk perkembangan,
Tapi berdasarkan apa yg doktor tulis,
saya tahu kandungan ni tak lama,
Plus simptom mengandung semua dah hilang.

Slps 2 minggu scan lg,
Doktor kata still 6 weeks,
Tapi sebab takda apa apa discharge kan mcm spotting ke, sakit perut ke demam ke,
So doktor extend lagi 2 minggu untuk tunggu dia grow.



Tapi sebab takda dengar degupan jantung sejak awal plus tak grow,
Sy yakin dia dah tak ada,
Cuma dia nak duduk kat dalam je lama sikit haha

Ada doctor expect akan kena cuci,
Hat ni memang tak sabar sebab dah penat la bawa benda yang dah takda :( cuma doktors je yang positif hihi

Alhamdulillah ala kulli hal,
Walau scan terakhir menunjukkan kantung masih tinggi dalam rahim dan kemungkinan dnc tu tinggi,
Sebab tak mungkin akan turun dalam masa terdekat,
Tetapi takda sapa boleh lawan kuasa Allah bila tiba-tiba ia nak turun sendiri dalam tempoh yang sekejap.

Then kehospitallah kita untuk procedure seterusnya
#takperluwarded
#sebabtakdapendarahanyangteruk
#sekejapjeprocedurenya
#berbaloibayarRM1



Cuma Kalau diingat-ingat sakitnya ngeri 😩

Tapi pengalaman ini indah mengajar erti sabar, yakin, dan redha 💕

#kitacubalagi
#positifkayhaha

0 orang berkata-kata:

Post a Comment