468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Apa kaitan?

Wednesday, August 27, 2014

Terkadang saya selalu ditanya oleh akhawat yang saya kenali apabila bertemu di program-program.

“Eh enti ni belajar dalam negara ke luar negara?”

Dan kebiasaannya saya hanya tersenyum.

 

YA, sudah setahun berlalu keberangkatan saya dan rakan-rakan ke bumi gersang Qatar. Negara arab yang dilimpahi dengan kekayaan serta kesenangan.

Jawapan saya untuk kesekian kalinya berkenaan dengan soalan mereka itu adalah,

“Saya ditawarkan oleh pihak Akademi Islam, Universiti Malaya untuk melanjutkan pengajian selama satu semester (lebih kurang 4 bulan) di Qatar University”

Oleh itu, saya juga merupakan seorang pelajar dalam negara yang diberikan peluang melanjutkan pengajian di luar negara meskipun dalam masa yang singkat. Okeh?

 

20130904_160853

Seminggu setelah tiba di Madinat Khalifa, Doha, Qatar

 

Bagaimana saya boleh terpilih?

Sebenarnya ramai lagi kawan-kawan saya yang bertuah yang sepatutnya menyertai misi ini. Tetapi disebabkan faktor subjek yang tidak ditawarkan di Qatar University membuatkan mereka tidak bersama saya.

Pihak Akademi Islam UM memilih pelajar-pelajar yang layak menerusi ‘pointer’ semasa akhir tahun satu. Kerana sepatutnya misi ini akan melibatkan pengajian di Tahun Dua. Namun kerana beberapa hal yang tidak dapat dielakkan, saya mengikuti misi ini pada Tahun Tiga.

Pointer yang dimaksudkan itu mestilah mencapai 3.7, jika tidak salah. Bukanlah saya ingin berbangga dengan pointer saya. Cuma saya sekadar ingin berkongsi.

 

Berapa Lama tempoh pengajian?

Difahamkan pengajian adalah selama satu semester iaitu bersamaan dengan 4 bulan.

 

Berapa Kos perjalanan?

Ke semua kos ditanggung oleh pihak universiti iaitu University Malaya dan Qatar University. Kami hanya perlu menguruskan pasport dan gambar berukuran pasport.

 

Berapa subjek ditawarkan?

Kami hanya dibenarkan mengambil subjek maksima sebanyak 3 subjek sahaja, iaitu bersamaan dengan 9 jam kredit. Oleh yang demikian, saya dan rakan-rakan yang menyertai misi ini terlewat 12 jam kredit berbanding rakan-rakan di Malaysia. Disebabkan itu, selepas tamat misi ini dan mendaftar semula di Akademi Islam Universiti Malaya, kami harus mengambil jam kredit lebih setiap sem yang berbaki bagi tujuan menyelasaikan 125 jam kredit seperti yang termaktub dalam syarat pengajian.

 

Adakah subjek itu boleh di’transfer?

Ya. Sebelum kami dibenarkan meneruskan misi perjalanan, kami terlebih dahulu disuruh untuk membuat pemilihan subjek yang ada di Akademi Islam UM dan Qatar University. Sejurus pulang ke tanah air, kami perlu menyerahkan silibus pengajian yang dipelajari di Qatar University untuk dinilai sama oleh Senat University Malaya sebelum disahkan.

Prosesnya tidaklah rumit. Hanya memerlukan sedikit tenaga untuk berbincang dengan lecturer yang mengajar subjek berkenaan, kemudian dibuatkan surat dan dapatkan tanda tangan mereka sebelum diserahkan ke Pejabat Ijazah Dasar untuk diproses.

Untuk proses ini, kami juga harus membuat bayaran sebanyaj RM45 sebagai bayaran proses ‘transfer’ kepada pihak Universiti Malaya.

 

Adakah semua pelajar layak?

Ya. Asalkan syarat kelayakan keputusan peperiksaan mencapai 3.7. Wallahua’lam, di masa akan datang tidak dapat dipastikan bagaimana cara pemilihan.

 

Pelajar Jabatan mana yang menyertai misi ke Qatar University ini?

4 daripada Jabatan al-Quran al-Hadith dan 2 daripada Jabatan Fiqh dan Usul.

 

Kenapa Qatar University?

Kerana ia adalah university yang membuat MoU dengan University Malaya. Ini bermaksud, pihak Universiti Malaya yang menentukan

 

Apakah kelebihan menyertai misi ini?

Sangat banyak. akan dikongsikan kemudian.

 

 

sebelum terbang

sebelum bertolak

bersama dengan Dr Karim (Timbalan Pengarah Ijazah Dasar-Undergraduate) & Dr Asyraf (pensyarah pengiring)

 

to be continued.

itupun kalau rajin hehe.

 

 

 

Baiti Jannati, Gombak.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment