468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

khatirah; satu

Tuesday, April 1, 2014

hari ini aku rasa nak menulis sesuatu…

 

rindu datang menyapa.

rindu kelas tafsir di Jamiah Qatar! rindu senyuman ustaz yang penuh keikhlasan, rindu suasana pembelajaran yang tenang… jauh daripada gangguan hati…

 

Pengalaman itu mengajarkan aku sesuatu, mendidik aku sesuatu, melenturkan kedegilan aku secara lembut.

 

Jauh yang membina.

membina sesuatu yang aku hanya jumpa di sana.

 

Mutabaah hafazan setiap minggu,

aku rindu masa-masa terluang untuk menghafal al-Quran.

aku rindu kegigihan untuk mencapai sasaran hafazan.

sebab aku bukan penghafal tegar layaknya seorang hafiz.

 

Perjalanan tarbiyah yang diaturkan Allah untukku,

dan Allah lebih tahu.

 

 

dah jauh berjalan, sungguh aku tetap menggertak hati,

“Di mana Allah di hati, setelah segalanNya diberi…?”

 

Lintasan hati lantas mengingatkan diri,

agar terus menyerah diri pada Ilahi,

Sungguh terlalu rindu untuk terus mendapat pancaran Ilahi,

kerana hidayah Allah bukan hanya perlu ditunggu bahkan perlu terus dicari.

 

agar nadi yang terus berdenyut,

tidak hanyut.

 

432313_494517890570045_224628792_n

 

Beyt al-‘Ulya, Petaling Jaya.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment