468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

tersenyum aku

Sunday, March 23, 2014

“takkan kitorang nak jadi macam kakak-kakak yang pasif di luar? yang hanya sibuk untuk urusan DnT sahaja…?”

 

aku, jujur tak sedih. sentap pun tidak. kalau aku nak ada rasa tu di hujung-hujung je.

 

kau nak tahu kenapa?

sebab, jika tiada orang yang ingin bekorban, kau tidak akan merasakan apa itu sentuhan.

 

Sungguh aku teringat, dan semoga Allah terus mengikhlaskan hati….

menjadi golongan pemula itu, banyak ujiannya. dan di antara ujian itu ialah dengan membuat keputusan untuk terus memberikan fokus kepada proses sebagai seorang yang ingin memulai. Antara perkara yang perlu dilakukan ialah, melepaskan keinginan jiwa, tawaran dunia..

 

cuma, kecintaan kepada ilmu aku tidak pernah letak ke tepi. kerana memahami ilmu Allah itu suatu kewajipan.

 

aku bukan bercakap atas faktor ingin mengatakan kehebatan, malah bagi yang tidak memahami, mereka akan memandang rendah dan sinis sahaja, kerana apa yang aku buat ini tiada apapun kelebihan sebagai mahasiswa yang bagi mereka seharusnya rancak dan hebat di dalam persatuan dan lain-lain.

 

bagi aku secara jujur, usahlah dipertikaikan pilihan aku. aku malah bersyukur dengan takdir Ilahi meletakkan aku di mana aku sekarang.

 

cukuplah untuk mengatakan, dunia ini persinggahan.. tempat untuk beramal dengan bersungguh-sungguh.. aku cuma tidak tahu amal mana yang akan menghantarkan aku ke syurganya, dengan itu aku akan terus cuba bertahan dan bertabah untuk meneruskan apa yang aku lakukan.

 

membina manusia itu lebih aku cintai daripada mengumpul sijil-sijil, kerana di dalam kehidupan ini yang lebih utama ialah pengabdian kita kepada Allah. bagaimana untuk tidak membina sedang umat terus di dalam kehancuran? aku tidak salahkah keinginan kamu untuk terus mengumpul sijil-sijil, kumpullah, malah peranyakkanlah kalau dengan itu Islam akan tersebar atau dengan itu kau lebih bermanfaat kepada ummah. kerana setiap orang lain kemampuannya. mungkin aku tidak mampu, dan kau mampu.

 

semoga Allah terus mengikhlaskan hati……

 

923230_10200507186514871_1574213379_n

 

 

Beyt al-‘Ulya, Petaling Jaya.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment