468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Menjadi seperti apa?

Saturday, April 26, 2014

Sedang aku seronok untuk memperbaiki tugasan pelajaran,

ada sesuatu yang terus menganggu minda.

 

untuk terus aku titipkan,

untuk terus aku nyatakan,

inilah dia sebuah pemberian….

 

Sekali lagi setelah berkali-kali...


***Sebaik-baik manusia:
seseorang yang panjang umurnya dan baik amalannnya


***seburuk-buruk manusia:
orang yang panjang umurnya dan buruk pula amalannya

__________

"URWAH menampakkan padaku erti menjadi seorang yang BERAMAL"


erti terlaksananya tanggungjawab itu aku kira apabila segala yang diketahui diamalkan,
tak cukup ia sekadar dicatitkan dalam helaian,
tak cukup sekadar reti berkata tentangnya,
tak cukup sekadar memerhati,
tak cukup sekadar berfantasi tanpa jejak pada realiti,
dan memang tak pernah mudah.

 

erti nikmatnya hidup ini aku kira apabila setiap detik itu dihadirkan Allah di dalam hati sehari-hari,
ianya tak kan pernah ada tanpa penghayatan,
tak kan pernah ada pada hati yang keji,
tak kan pernah ada jika duniawi mengaburi hati,
tak kan pernah ada tanpa mencari,
dan memang tak pernah mudah.

 

erti tingginya hidup ini aku kira bila segala nikmat yang diberi pandai disyukuri,
tak merungut apabila diuji,
tak resah apabila tidak memiliki,
tak risau untuk diatasi,
tak takut untuk terus memberi,
dan memang tak pernah mudah.

 

Urwah bin Zubair.

ketika saudaranya bercita-cita untuk mejadi orang yang berkuasa,
malah dia, Urwah bercita-cita untuk menjadi seorang ilmuwan yang beramal.

dan kita? Aku, Kau?

 

1781931_10152626984174056_428636837_n

 

Beyt al'-‘Ulya, Petaling Jaya.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment