468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

sapa nak bagi free…?

Monday, September 23, 2013

kira-kira 3tahun lepas---

Pernah juga aku merancang. Dengan keinginan yang menebal untuk sebuah perubahan.

Aku mengalah pada akhirnya aku berada di mana aku berada sekarang.

Ya, ke bidang Pengajian Islam.

 

Tertawalah mereka yang mengenali aku bagaimana---

Tidak percayalah mereka jalan ini yang ditakdirkan untukku---

Dan aku seperti biasa terus melangkah

 

It’s okay.

 

Bagaimana aku melangkah dengan penuh benci--

memandang kitab sudahlah tidak sudi,

Bahasanya pula sukar dimengerti.

Menatijahkan seperti di skala benci.

 

Eh aku menangis??

Ya, aku menangis. Kenapalah tidak berakal sangat aku ni.

Kenapa membiarkan diri menipu diri.

 

Saatnya aku tolak semua ke tepi,

segala malu dibiar berlalu.

Usaha terus tanpa henti--

Mengertilah aku erti persaingan separuh mati.

 

******

Sekali lagi aku tidak diizin pergi---

akhirnya aku diam tanpa bunyi,

melihat rakan beterbangan ke sana-sini,

Hanya senyuman menghiasi seri.

 

*****

Tak…Tak…

Aku bukan selemah itu..

 

Aku belajar perkara baru. Mensyukuri nikmat yang diberi---

Mengenal erti sebuah Rezeki dan Takdir.

Aku didik diri agar jangan cemburu dengan nikmat Allah beri kepada insan yang lain.

 

Hanya sanya aku perlu merobah diri.

 

Kau tu dulu yang malas sangat.

Kau tu dulu yang tak mensyukuri nikmat Tuhan.

Kau tu dulu ikutkan sangat hati.

Kau tu dulu busuk sangat hati.

 

Hari ini pengalaman memberi erti

 

*****

Kira-kira dua tahun yang lalu,

sekali lagi mencoba---

Taklah yakin sangat tapi berharap.

Masakan dibiar berharap tanpa keyakinan?

 

aku masih ingat di setiap malam-malam,

di bawah kubah biru,

di tepi penghadang berlubang-lubang.

aku tak lupa---

 

Ohh belum rezeki,

Aku tak menangis. immune?---

 

Terus berjalan, mencipta jejak-jejak kaki di bumi Malaya.

Aku bukan anak kecil kan---

Banyak Hikmah rupanya. Terlalu banyak.

 

Berlalulah hari seperti yang diarahkan Tuhan

hanya aku perlu mengerti,

dan aku perlu mengerti.

 

Tuhan beri itu ini---

tak kusangka sampai begitu sekali,

naifnya diri sesekali membiarkan ianya berlalu tanpa mengerti,

manusia apakah aku ini---

 

******

Kiranya tahun berlalu lagi---

sehingga Kau tangguhkan lagi,

agar aku pelajari, merebah diri, menunduk diri.

bertafakur, sujud, bertasbih memujiMu---

 

Tuhan benarlah Kau tahu apa yang cetek di akal kami.

 

 

20130909_094154

 

Bayt al-‘Abir, Doha, Qatar.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment