468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Doha dan Ana

Wednesday, September 4, 2013

Alhamdulillah.

Sebuah coretan pengalaman hidup dibumi asing bakal dilakarkan.

20130901_083424

 

Pertamanya dan selamanya hanya kepada Allah sahajalah tempat dikembalikan rasa syukur ini. Rasa macam baru semalam berdoa, hari ini dikabulkan.

seluruh sisi kehidupan seorang Muslim penuh dengan pahala,

iaitu ketika mendapat kurniaan Allah dia bersyukur,

ketika mendapat musibah dia bersabar

Atas tujuan apa saya kemari?

Sudah pasti ada yang tertanya-tanya, kenapa pergi Qatar? Ya, tujuan saya mudah sahaja. Saya dan lima lagi rakan yang lain dipilih oleh Universiti Malaya untuk menyambung pengajian di sini. Kenapa Qatar? Kerana UM memilih Qatar bagi sesi pengajian untuk kami tahun ini.

ketika rakan-rakan di Malaysia sibuk dengan urusan perkahwinan, pertunangan, pertemuan dan sebagainya, saya pula sibuk mencatur masa depan sedikit-demi-sedikit.

 

sekitar 4 bulan jangkaan saya di sini

mungkinlah tidak semantap rakan-rakan yang lain yang belajar di negara orang bermula dari tahun pertama sehingga tahun akhir mereka. Namun kisah saya pastinya berbeza. Inilah Takdir yang Allah tetapkan dan pasti terhimpun banyak hikmah.

menghadiri kuliah dan mengikuti kedua-dua sistem pengajian di malaysia dan juga di sini pasti ada kelainannya. Dan saya akan berhadapan dengan perbezaan ini. Saya kira inilah pengalaman yang akan ditempuhi apabila Allah mengizinkan saya merasainya pada peringkat degree ini.

Alhamdulillah.

 

Best ke negara orang?

jika ditanya kepada siapa-siapa yang berpeluang belajar di luar negara, pastinya di peringkat awal rasa keterujaan, namun lama-lama rasa itu akan surut kerana hujan emas di negeri sendiri lebih dirindui. hehe

banyak sangat perkara menarik di sini:

- pertamanya inilah pertama kali saya merasai musim panas, dan terasa bahang dan teriknya mentari. Begitu juga saya akan berhadapan dengan musim sejuk buat pertama kalinya nanti.

- peratutannya ketat. hehe, walaupun saya ini sedikit nakal, tetapi nakal saya habis di sini. Akhirnya saya kena belajar untuk memahami dan menghayati peraturan. hehe

- terasa dihargai walaupun seperti dikongkong. Alkisahnya, apabila ingin ke universiti pasti ada driver yang akan datang ambil dan hantar kami. Dan segala tugasan diambil alih oleh driver di dalam perjalanan. Sekiranya teringat kena beli ubat dan lain-lain, maka driverlah yang akan turun membelikannya. Kami hanya perlu stay di dalam.

- negara yang selamat. So far yang saya dengar di sini kadar jenayahnya rendah. kes kecuriannya pun rendah. Cuba bayangkan saya lihat di depan mata saya ketika bershopping di pasaraya, wanita dengan selamba meletakkan beg tangannya di dalam troli tanpa perlu peduli ianya akan diambil kerana memang tiada orang akan mencurinya. Begitu juga kereta yang dibiarkan ditepi jaln dalam keadaan enjin hidup sedangkan tiada pemandu mahupun siapa-siapa di dalamnya.

Alhamdulillah.

 

 

terlalu banyak benda baru yang saya kena lazimi di sini.

bahasa pun kena tukar. kadang berbahasa arab, kadang berbahasa inggeris.

seronok kerana minda akan sentiasa berfikir sebelum menuturkannya.

Alhamdulillah.

 

 

Teruskan menembak doa untuk saudara-saudara kita di serata dunia.

Doakan saya juga.

 

 

Baitun Jadidun, Doha, Qatar.

2 orang berkata-kata:

  1. Rose Of Deen said...:

    bestnyaaaa.. taktahu pon anti flyyy... alhamdulillah!!! alfunmabruk ukht!

  1. hiya ana said...:

    @Rose of Deen : Salam, siapa ukhti ya ^_^ Alhamdulillah rezeki dari Allah. Doakan yang baik-baik untuk hidup kita,

Post a Comment