468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Ke mana pun

Sunday, October 6, 2013

Akan ada satu saat dan ketikanya kita akan mati akal. Terasa seperti kosong.

 

996602_586211934749760_640875644_n

 

Hati kadang merintih…

‘ahh seakan tidak banyak amal yang boleh dilakukan…’

 

lama-lama fikir. menangis.

_________

 

eh kenapa senang je kita bertutur sedemikian…. “Ya Raheem agar kau ampunkan dosa-dosa ku ini…”

lama-lama aku sedar, bila kita dah biasa dalam comfort zone, kita rasa seolah-olah banyak dah kita buat. kita terleka, sehingga terkadang kita tak buat apa pun, tapi berasa sudah berbuat.

 

_________

 

bila Allah cabutkan rasa bergantungnya pada orang,

seharusnya syukur itu didahulukan. Kenapa?

 

Sebab terkadang apabila kita ingin berubah, kita selalu menempel-nempel pada seseorang.

terkadang kita lupa tempat bergantung kita adalah Allah.

 

Di saat manusia tidak mampu mentarbiyah kita,

ketahuilah Allah sentiasa mentarbiyah kita.

 

Deep.

___________

 

bila banyak hidup dalam ‘teori’+zon selesa, kita jadi tersumbat.

Sebabnya terkadang kita merintih, “Bila aku nak praktiskan semua ni…..?”

 

Ketahuilah Allah tak senang-senang ciptakan kita untuk tujuan bersenang,

Tapi Allah akan uji kita dengan nikmat perolehan kita (menerusi halaqah, dauroh, mabit, dll) samaada kita berjaya melaksanakan atau hanya khayalan semata di mata manusia.

 

Dan bukanlah orang yang banyak ‘perolehannya’ itu hebat,

tapi apabila ‘perolehannya’ itu diguna dan dimanfaatkan,

inshaAllah sedikit-demi-sedikit membuah berkah.

___________

 

aku justeru tidak berkata dan menujukan kepada sesiapa,

tapi aku kembali menerokai diri.

 

betapa hinanya aku di mata tuhan.

 

 

 

 

Bait al-‘Abir, Doha, Qatar.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment