468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Pada Apa Adanya Kita

Sunday, October 6, 2013

aku adalah manusia yang tak mampu buat kerja dua dalam satu apabila….

 

Buku berada dihadapanku---

Ketika Tazkirah/Perkongsian/Lecture diperdengarkan---

 

Takpa lah, aku Redha dengan kelemahan aku yang satu ini.

 

aku adalah insan yang tak senang duduk bila sesuatu yang disampaikan, tidak aku fahami dengan baik. Dalam erti kata yang lain, aku mungkin sedikit ‘lampi’ sebelum sesuatu khabar diproses akal.

 

Tak apalah, aku Redha dengan kurangnya diri ini.

 

____________

20130904_161615

Allah ciptakan kita dengan kelebihan dan kekurangannya.

Adil. agar kita mampu mempelajari kebaikan dari orang lain.

Inilah bukti tidak sempurnanya kita, dan hikmah kenapa Allah suruh kita bertaaruf.

 

agar kita belajar, belajar, belajar daripada orang lain

agar kita melihat keindahan ciptaan Tuhan

 

Kita ni, bukan siapa-siapapun,

hanya Hamba Tuhan.

Semua kita Hamba Tuhan, Kau—Aku—Kita.

 

____________

 

“Halaqah yasin-an aku”

 

bila ada yang bunyi, “ada halaqah ke di sana?”

dan seangkatan dengannya, ketahuilah, dalam mengharungi hidup ini, Allah sentiasa memberikan kita yang terbaik, oleh itu berada di dalam keadaan ‘luar kawalan’ juga satu Rahmat dan nikmat.

agar kita bersyukur dengan nikmat yang kita perolehi sebelumnya.

agar kita nampak bahawa jalan menyelusuri hidup ini ada pada genggaman Allah.

Dia tidak Zalim pada hambaNya.

 

____________

 

“Jadilah Muslim Persis dirimu” 

 

Inilah satu perkara yang cukup menarik minatku.

Begitulah kita terlupa, ada yang mengkhabarnya.

Begitulah kita tak tahu, ada yang menceritakannya.

 

*ternga—nga…

 

Hanya yang kita perlu teguhkan adalah, membenarkan diri kita meningkat menjadi muslim yang hari ini lebih baik dari semalam.

Berbekalkan jati diri yang diberi Tuhan pada kita.

 

Takkan Tuhan bagi kita sifat pendiam itu saja-saja?

Takkan Tuhan beri kita sifat Lantang bersuara saja-saja.

 

Lihatlah Umar al-Farouq,

Ketika jahiliyahnya dia, dia seorang yang berani, begitupun setelah Islamnya dia, justeru lebih berani !

 

Setiap kita Tuhan kurniaan kelebihan yang tersendiri.

Jadilah muslim luar biasa, berbekalkan apa—adanya—kamu.

 

Jangan kau cemburui pada ciptaanNya yang lain,

Sedang kau punya 1001 kelebihan yang belum dirungkai.

 

Hanya syaratnya,

Bergeraklah meninggalkan kejahilan dan mencarilah sinar kemuliaan

Menjadilah setiap hari mendatang lebih baik dari hari yang ditinggalkan.

____________

 

Tuhan, aku minta agar Kau terus bimbing aku dan perjuangan ini.

aku minta agar Kau Redhailah amal sedikit yang telah dilakukan.

 

Tuhan jangan kau biar aku menguruskan hidup ini sendirian meski sekelip mataku,

kerana Rahmat darimu sangat aku perlukan,

setiap hari—setiap saat,

dalam menapaki episod perjalanan kehidupan.

 

Tuhan kasihanilah kami..

Terimalah permintaan kami..

Maafkanlah kesilapan kami..

 

aku tidak punya apa-apa tanpa pemberianmu Tuhan.

 

 

 

Bait al-‘Abir, Doha, Qatar

0 orang berkata-kata:

Post a Comment