468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

aku ingatkan dah cukup… errr

Sunday, May 26, 2013

teringat pesan makcik, apabila ada seorang ahli bulatan kami meminta izin untuk mempelajari ilmu ********.lain dari yang biasa. kemudian murabbiku mencelah,

“tak apalah, buku fiqh dakwahpun tak habis baca lagi kan?”

ya, mereka tidak menghalang cuma menasihati supaya iman kami terpelihara, hati tidak gundah gulana di hari kemudian. ada benarnya, mungkin belum bersedia?

Allahu a’lam.

________________________

haah ada benarnya, dikekang dengan kesibukan di sana-sini, mutabaah bacaan sampai tak terupdate. Astaghfirullah.

hakikat sebenarnya, orang yang luas pengetahuannya, adalah orang yang banyak pembacaannya. di kala bosan menyapa, teman bicara tiada, koleksi bukulah yang menemani kita. kerana di setiap pembacaan yang kita lakukan insyaAllah akan menemukan dengan mutiara-mutiara yang berharga!

dan saya jumpa ini semalam , hehe

306955_332809910182154_589146181_n

ustaz Umar Tilmisani rahimahullah pernah menyampaikan kisah pertemuannya dengan Imam Syahid Hasan Al-Banna.

beliau mengatakan":

sesungguhnya mursyid pernah bertanya kepadaku, ‘Apakah kamu membaca al-Quran?’,

maka aku menjawab: ‘Ya’.

kemudian aku keluarkan mushaf kecil dari poketku, untuk meyakinkan apa yang aku katakan tadi.

Mursyid bertanya lagi, ‘Mengapakah kamu menyimpan dipoketmu?’,

aku menjawab:' ‘sesungguhnya itu baik dan berkah. sesungguhnya aku tidak mengetahui dari al-Quran kecuali sebagai kitabullah, yang merupakan berkah jika diletakkan di atas kepala untuk menghormati atau di dalam poket untuk menjaga atau dalam kain sebagai rahmat’

Imam Syahid berkata, ‘bukan untuk itu al-Quran diturunkan wahai Umar, sesungguhnya al-Quran diturunkan sebagai undang-undang yang menghubungkan antara dunia dan akhirat. Sesungguhnya al-Quran itu diturunkan agar kita amalkan di jalan Allah demi kebaikan kaum muslimin. bukan untuk kamu letakkan di poketmu atau sekadar kamu baca sendirian.

kemudian Imam Mursyid menambah lagi, ‘Jika kamu memperhatikan dalam membaca al-Quran dan memahami maknanya, nescaya kamu akan mendapatkan kesimpulan bahawa sekadar membaca tidak akan bermanfaat bagimu. memang selaku hamba Allah kamu membaca al-Quran dalam rangka taqarrub kepada Allah, ini benar. tetapi tidak cukup sampai di situ sahaja. nasihatnya bukan masalah berkah saja, akan tetapi mengamalkan ajaran al-Quran, itulah yang dituntut. Apakah Islam rela jika ada seorang Muslim hina? Apakah Islam rela jika kaum muslimin dalam keadaan tertinggal di segala bidang? Dan apakah Islam rela jika para penghafal dan pembawa kitab Allah dalam keadaan demikian terkebelakang?

 

ohoi. betapa beharga dan bersebabnya al-Quran itu diturunkan.

Allah.. Allah..

sama-samalah ambil iktibar.

ringkas kisahnya, tapi penuh manfaat.

semoga iman kita terus meningkat menerusi kefahaman yang benar!

 

 

 

bulan al-Quran juga sudah ingin bertandang, bagaimana persediaan kita?

 

 

 

 

 

 

Bait al-Farouq, Petaling Jaya.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment