468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Aku Belajar Sesuatu

Tuesday, January 27, 2015

Aku sebenarnya tak berani buat sesuatu kalau tidak diberikan tunjuk ajar. Sebab aku tak suka berbuat semberono kalau boleh. Cuba bayangkan, aku takkan naik LRT STAR dan MONOREL kalau bukan sebab ada yang ajar aku cara-caranya.

Aku takkn ambil bas saja-saja kalau bukan ada yang ajar dan beritahu bas ini akan pergi mana, apa kena buat dan lain-lain. Tapi, hidup kita, tidak lah seideal macam tu. Sebab, kita tak tahu bila-bila sahaja Allah akan uji kita kan. Uji kita pada perkara yang luar dari kebiasaan kita.

 

Pagi ini aku sangat marah. Tiba-tiba disuruh pergi ke suatu tempat sendiri.

Alkisahnya malam sebelumnya terlena awal. Penangan kesan bekerja dan badan belum biasa. Balik kerja, lepas isya’ tumbang. Makanya, orang nak berbincang dengan saya terbatas. Sebab dah tidur. iye dak?

When suddenly my father said,

“Go to the **** with your sister”, I was like, aku baru bangun, tiba-tiba suruh pergi. Nak pergi mana? huu.

and I asked my sister then,

“Did you go with me?”, She replied “No”.

 

Yeah !

A new experience.

 

Serius berdebar. Apa nak buat pun tak pasti. Yang ada rasa marah.

 

But do you know?

I learnt something today.

 

I was so angry. But, I choose to tambah my dzikr. I prayed. I read quran. Hilangkan marah, tenangkan jiwa, rasionalkan minda. Perlahan-lahan mula berfikir. Insha Allah mesti ada jalan.

 

Aku keluar rumah, berjalan dengan tenang, hati yang besar. Tawakkal.

 

Allah permudahkan satu-persatu urusanku. Alhamdulillah.

 

Tak tahu nak kata macam mana, tapi malu pada tuhan.

 

Sebab terlalu ikutkan perasaan.

 

______

Bila Allah letakkan aku pada keadaan yang aku harus melihat realiti apa yang wujud kini, aku jadi tak sampai hati nak mengada. haha. if you understood what i mean la huhu

 

Kau tahu,

ada suatu ketika aku berbaris, dalam barisan itu aku je perempuan, sepatutnya aku di hadapan, tiba-tiba dua orang lelaki memotong barisan. Aku perhatikan je. Budak muda. Mungkin sebab muka ni nampak muda lagi so depa ingat sebaya depa je. Haha.

aku hairan, sudahlah berlagak hero, kemudian bila tiba saat untuk menulis, aku lihat pergerakan tangannya kaku. Aku sedih. Aku tersentap. Ya, bukan semua orang Allah berikan nikmat dapat belajar, nikmat berakhlak baik, nikmat berfikir dan lain-lain. Hanya aku senyap dan berbuat sepatutnya aku.

 

Kau tahu,

tidak cukup dengan itu, aku berurusan pula dengan seorang pakcik. ada 5 orang anak. bekerja keras untuk menyara keluarganya. Dia bercerita penat lelahnya dia bekerja

“Semalam saya tunggu dua jam, saya balik lewat, hari inipun saya masih penat…”

Allahu Rabbi. Terkadang aku berfikir, pernah tak pakcik akhiri penat pakcik dengan meletakkannya di hadapan Allah?. huhu, tapi aku lupakan..

IMG_325795711289156

 

Dunia akan selalu mengejar kita andai dunialah perhatian kita.

 

Sebab itu aku selalu kalau boleh nak beringat..

“Kebahagiaan kita bukan pada banyaknya yang kita dapat, tetapi pada banyaknya yang kita mampu beri…”

kerana apa yang kita beri itulah yang kita punya. Sedih mengenangkan apa la sangat yang ada untuk diberi, huhu.

 

 

 

Atas karpet coklat, Gombak.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment