468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Jangan salah paham

Saturday, December 7, 2013
Tiba-tiba terkenang suatu masa dahulu.
Bebelan seorang makcik yang berjawatan Doktor Perubatan.

 

“walaupun kamu baru berusia muda-muda lagi, 19 tahun, tapi bukan bermakna kamu tidak perlu berfikir tentang masa depan kamu. Dengan siapa kamu hendak berkahwin, suami yang bagaimana, keluarga yang bagaimana… Makcik kalau boleh nak kahwinkan kamu yang sebelah sini dengan sebelah sini supaya terus maju di dalam saff…”

[Ini scene 3 tahun yang lalu..]

 

Back to reality,,

“Eh kau nak kawen dah ke?”
“Dah tu bila kau nak kawen?”

 

kalaulah aku ini Tuhan,

akanku kirim jawapannya. Tapi aku ini manusia, maka aku perlu beradab dengan Tuhan.

 

“Habes yang kau baca buku-buku macam tu kenapa?” (merujuk kepada buku parenting, isteri solehah, dll)

 

Meh… Meh… Meh… aku cerita.

 

Setiap hari kita akan lupa, setiap hari kita juga akan belajar sesuatu.

Bagi aku, menambah ilmu dalam apa juga bidang tidak perlu dihadkan pada sesuatu.

 

contoh: Sebab nak kahwin, baru nak beli buku pasal suami-isteri. Sebab nak bersalin, baru beli buku bagaimana mengahadapi saat genting bersalin dan lain-lain.

 

Adakah kita ini perlu bersebab dahulu sebelum kita mahu mendekati ilmu?

Tak, bagi aku tak.

 

Ada beberapa ilmu yang aku kira penting. Dan perlu untuk sentiasa diperbaharui. Antaranya:

-Agama: mengenal siapa pencipta kita, bagaimana menyucikan hati, dakwah, dan lain-lain

-Relationship: dengan orang yang kita kenal atau dengan siapapun

-Komunikasi: bagaimana untuk menyampaikan info dengan jela

-Skills: untuk mengembangkan kemampuan-boleh diri kita

-Motivasi: bagaimana untuk berjaya dan berfikiran positif

- dan macam-macam buku lagi

 

ILMU itu penting dan ianya bukan terhad kepada ilmu tertentu.

kalau kita takda usaha nak mencari jangan harap le nak dapat.

Yang ikut usrah-halaqahpun begitu. Janganlah imagine usrah-halaqah tu akan menjadikan kamu orang yang sempurna kalau kamupun sikit takda usaha.

Tidak dapat tidak, ilmu kita akan peroleh dengan mempelbagaikan bahan bacaan kita.

 

okay skema.

 

IMG_63357173622582

 

Bait al-‘Abir, Doha, Qatar

0 orang berkata-kata:

Post a Comment