468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Jarang orang tahu.

Thursday, September 17, 2020

 Dilemma seorang perempuan bergelar ibu itu banyak ya.


setinggi manapun dikendong ijazah,

sebagus apapun ketika berada dalam karier,

segunung harta yang mesti dikejar pada saatnya mendatang,

takkan pernah menafikan keberadaan dan peranannya seorang wanita dalam pendidikan anak-anak.


keputusan mengambil cuti tanpa gaji selama sebulan pada awalnya mungkin disebabkan mental yang sudan terlalu penat bekerja, ditambah dengan stigma orang sekeliling "tak pe la suami kau mampu", "untungla jadi orang kaya", "eleh nak duduk goyang kaki la tu", apapun tanggapan yang mungkin muncul dalam benak fıkiran, jauh disudut hati saya, memang ini adalar keputusan atas dasar ihsan saya pada keluarga.

Saya sedih apabila saya tidak dapat membekalkan susu terbaik untuk anak saya sedang saya tahu saya boleh melakukannya.

saya juga sedih tak punya banyak waktu mengurus anak dengan baik.

saya cemburu anak saya rancak berkasih sayang dengan pengasuhnya sedang saya ibunya yang mama menyalurkan kasha itu.

dan hakikatnya, mengurus anak itu tidaklah terlalu sukar bila kita tahu ilmu dan caranya. biarpun sifat kemanusiaan itu wujud seperti penat, rasa gagal, andai berbekalkan ilmi yang benar, kita mampu memberi solusi pada diri dan tidal mud-mudah berserah pada takdir seperti "aku tak bolehlah nak jaga anak".

satu hal yang selalu ibu-ibu muda lupa adalah dalam penat kita menguruskan anak, mendidik anak dengan sabar, mencari solusi terhadap sebarang masalah yang muncul ketika mendidik dan membesarkan anak, kesemuanya dibalasi dengan ganjaran pahala yang Allah berikan. kita sering terlupa kerana kurangnya motivasi bahawa membesarkan dan mendidik anak juga jihad bagi kaum ibu.


kerana,

sebagai Manusia biasa kita akan terpana dan terpesona melihat keindahan dan tawaran dunia dan isinya.


Ya Allah, moga kau kuriniakan Kau basirahmu dalam menelusuri kehidupan yang sekejap cuma. 


  

0 orang berkata-kata:

Post a Comment