468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Antara Pergi & Kembali

Sunday, July 6, 2014

kutitipkan post khas ini untuk seseorang yang cukup kukenali, walaupun baru, tetapi kejujuran yang ditunjukkan tidak mengecewakan untukku terus mengenalinya.

Dia yang aku kenal menerusi jalan dakwah ini, memulakan hubungan denganku dengan baik, meskipun hubungan kami pernah dilanda taufan, tetapi ianya sebuah takdir yang lebih mendekatkan kami.

Namun, baru-baru ini, sedang aku bertanya itu-ini akhirnya soalan yang sekian lama terpendam di dalam hati, akhirnya kusuarakan,

“Awak masih ikut halaqah?”

dijawabnya: “Tidak, tapi saya ada sebab”

Aku tidak cepat melatah dengan sebuah pengakuan jujur. Kerana aku tahu dia punya sebabnya, dan terimalah kita juga punya kurangnya. Sehinggalah akhirnya dia bercerita sebabnya mengapa dan berkata: “Tapi inshaAllah saya akan ikut kembali. Siapa tak rindu tengok sahabat yang lain sibuk menguruskan program itu ini..”, pokoknya sibuk di dalam kebaikan. Ya dia masih punya hati yang cemburu.

 

Untuk itu, hati saya sedikit terpukul,

maka inilah yang mampu saya ungkapkan buat dia.

 

Ketika pengakuan jujur dilafazkan,
Hati terjeda.


Seakan memahami apa yang sedang berlaku,
Cuma bukanlah aku yang paling mampu untuk merubahnya menjadi seperti inginnya aku.


Kerana sedikitpun aku tak punya kuasa melainkan dia.
Siapapun yang akan engkau jadi,


Percayalah tuhan ada di sisi.
Setiap apapun keputusan yang pernah diambil,
Tuhanmu lah yang lebih mengetahui.


Bukanlah mata itu yang menafikan,
Cuma mungkin hati belum betul-betul teguh dan sudi.


Tidaklah aku katakan hanya satu jalan dan caranya,
Sedang segala usaha dan keikhlasan dalam setiap langkahmu dipandang tuhan.


Aku mungkin tidak tahu apa yang berlaku,
Justeru bukanlah aku yang paling layak menetapkan pengakhirannya bagaimana.


Titisan air mata yang mengalir bukan bererti kecewa,
Tapi sedang dalam perjalanan mengharungi pahit maung cubaan dunia.


Tetaplah berusaha dan yakinlah dengan rahmat Yang Esa.

"Ya Allah terimalah amal-amal kami selama kami pernah bersama dan tetapkanlah pendirian kami terhadap kebenaran. Janganlah engkau biarkan kami menentukan kehidupan kami sendiri walaupun sekelip mata. Robbanā ātina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah wa qinā adhabannār"


Meynalen,
4/6/14, 1.33

 

IMG_180394850470211

 

 

Baiti Jannti, Gombak.

0 orang berkata-kata:

Post a Comment