468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

ada apa pada wajah?

Thursday, June 7, 2012
berkulit hitam manis..

redha

“sapa la nak dekat aku kot.. tak lawa..”, brr! *sampai macam tu sekali?*
'”habestuh kau tak bersyukur Allah jadikan kau macam ni? kau tetap cantiklaa..”
“kau tak payah nak over laaaaa…tengok betol-betol laa…”
“kau tak percaya? kau menafikan keunikan Allah jadikan makhlukNya?”
“dah la. full stopp!”

kecewa Allah hanya berikan kecantikan kepada manusia lain, dan bukan diri kita? Allah. Allah. Apalah sangat kalau dipuja manusia di bumi tapi dihina oleh penduduk di langit. kalau manusia suka dekat kau, kau dapat apa? anugerah berbintang-bintang ke? huu.



BIDADARI IMPIAN UMAR AL-KHATTAB
kisah yang menarik, ketika Rasul s.a.w dimi’rajkan menghadapa Allah dan Malaikat Jibril memperlihatkan kepada Baginda s.a.w taman-taman syurga. ketika itu juga Baginda ternampak sekumpulan bidadari. dan terdapat seorang bidadari yang begitu berbeza dari yang lain.

okay, semua dah bulat mata membaca. O.o

bidadari itu kelihatan : MENYENDIRI & PEMALU. maka Baginda s.a.w bertanya kepada Jibril,”Wahai Jibril, siapakah Bidadari itu?”, maka Jibril berkata: Bidadari itu diperuntukkan bagi sahabatmu, Umar Radiyallahu ‘anhu”.


mashaAllah. SubhanAllah! hebat sahabat nabi ni kan? apa yang Umar dah buat ni ya? *jeles-jeles*


hanya kerana suatu ketika Umar membayangkan tentang syurga yang Nabi s.a.w ceritakan kepadanya. dan Umar menginginkan untuknya seorang bidadari yang berbeza dari yang lain.
Bidadari itu:
Berkulit hitam manis.
dahinya tinggi.
bahagian atas matanya bewarna merah.
bahagian bawah matanya bewarna biru.
Sangat Pemalu.

dan kerana Umar seorang hamba Allah yang selalu memenuhi keperluan dan tuntuntan Sang Pencipta, maka saat itu jugalah Allah menjadikan seorang bidadari khas untuk Umar bertepatan dengan apa yang dikendaki hatinya.

SubhanAllah! hebat sungguh!

haruslah Umar dapatkan? kerana dia telah memenuhi segala kehendak Allah. So barulah boleh aim yang tinggi-tinggi. yang kita ni? apapun-tarak, tapi meminta bukan-bukan. huhu. muhasabah-muhasabah.


siapa kata berkulit hitam manis ini tiada yang ingin? nahh, Umar sendiri mengidamkan bidadari seumpama ini. hanya kerana kurangnya sifat syukur kita, maka yang bukan-bukan kita minta. padahal Allah dah jadikan kita cukup sempurna dan istimewa!


Jangan risau!
kalau tadi impian, now, kembali kepada realiti. ada sepasang terompah milik seorang yang berkulit gelap. sekali lagi saya ulang. BERKULIT GELAP. yang kita sangka hodoh itu. tetapi pemilik terompah ini mashaAllah! sangat hebat! terangkat gitu! sebabnya derapan terompahnya didengari di syurga. sapa punya? SAPA PUNYA?

yes! He is BILAL bin RABAH.

jaadinya nak heran apa? warna kulit, rupa paras, belakang kira. cuma mana amal kita yang boleh membezakan kita dengan makhluk yang lain? kita tahu, Allah akan lihat keimanan dan ketaqwaan yang terselit di dalam hati kita (rujuk al-Hujurat,14:13). jaadi mengapa runsing hanya kerana Allah beri kita wajah lain-dari-yang-lain?

akhawati fillah, apa rahsia Bilal ni ya? sangat SIMPLE!

hanya ISTIQAMAH dengan kebaikan meskipun kecil. rutin untuk dirinya hanyalah:
membiasakan diri dengan wudhu’.
lalu didirikan solat dua rakaat setelah itu.

haa. hebat tak? Bilal seorang budak yang hitam berakhir dengan manis…tak cemburu ke?


alone

hilangkan resahmu, si pemilik wajah yang anggun!
kerana dunia tidak bisa memberikanmu apa-apa..
hanya sanya dunia ini ladang untukmu beramal, dan akan dituai di akhirat kelak..

semoga setiap langkahmu diiring dengan rahmat yang MAha Esa.
Ameen.

2 orang berkata-kata:

  1. Nia Za said...:

    Huhuhuh rasa nak nangis.. sebab selalu dipandang hina sebab warna kulit

  1. hiya ana said...:

    terus tersenyum kerana kita tidak dinilai di sisi Allah menerusi warna kulit kita hehe.

Post a Comment