468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Terkenang Hajarul Aswad

Monday, June 1, 2020
Pagi-pagi ini, semasa melipat pakaian anak-anak, tiba-tiba minda menerawang ke zaman semasa menuntut ilmu di bumi Qatar. Ahhh... sudah hampir 7 tahun lamanya, tapi kenangan itu cukup bermakna. Sukar untuk diungkapkan rasa betapa rindunya untuk kembali pada zaman menuntut ilmu, zaman mujahadah meneliti ilmu dengan tekun dan tak kurang juga meneliti hidup di usia muda remaja.

ketika itu umur di awal 20-an, masha Allah Tabarakallah... sekarang usia sudah di penghujung 20-an, masih juga perlu bersyukur atas nikmat iman dan Islam.. 

Semasa melipat kain tadi, otak ligat memutarkan saat-saat yang begitu istimewa bila Allah jemput untuk menjadi tetamunya pada penghujung 2013 setelah selesai musim haji... Alangkah nikmatnya rasa umrah tersebut kerana ke seluruh tempat yang penting telah saya kunjungi...

Teringat saat ingin meninggalkan bumi madinah... Menangis sebelum tidur pada malam terakhir... meskipun belum meninggalkan madinah, rindu pada bumi itu, rindu bersujud di dalam masjidil nabawi, rindu bersujud di dalam raudhah telah menyebabkan hati terlalu sebak... terlalu sebak...

Alhamdulillah, tak putus-putus Allah mempermudahkan banyak tujuan saya... berkali-kali dapat berkunjung ke raudhah sehingga saat pagi sebelum meninggalkan masjidil nabawi untuk pergi ke bukit Uhud dan seterusnya ke masjid Quba.. Ya Allah, rasa macam tak percaya telah sampai ke sana...

Semasa di sana saya tidak banyak bergambar, entahlah, tidak sempat memikirkan untuk bergambar kerana hati betul-betul rasa sayu dan terlalu menghargai peluang yang jarang-jarang dapat dalam hidup... Allah izinkan saya mengerjakan umrah bersama-sama rakan yang lain semasa kami menuntut di Qatar... Umrah kami ditaja oleh masyarakat Malaysia di Qatar... Ya Allah, semoga mereka diberikan ganjaran yang baik atas kebaikan yang mereka lakukan terhadap kami....

Semasa Allah izinkan kami melakukan umrah, kami berada di penghujung semester dan akan menduduki peperiksaan akhir... pada ketika itu, saya tetap tekad untuk mengerjakan umrah meskipun rakan-rakan yang lain risau kepada imtihan akhir yang bakal tiba... entahlah, saya ketika itu lebih menghargai peluang untuk dapat mengerjakan umrah berbanding risau pada peperiksaan akhir....

Saya ingat lagi sepanjang perjalanan kami ke bumi makkah ini dari Qatar melalui jalan darat, saya masih mempunyai tugasan menghafal juz29... saya yang sangat risau juga sekiranya tidak berjaya menghantar hafalan ketika pulang dari Mekah terpaksa pulun bersungguh-sungguh menghafalnya di dalam bas... Saya kenal diri saya, saya memang susah sedikit bab-bab nak ingat, tapi Alhamdulillah Allah permudahkan...Alhamdulillah thummalhamdulillah...

Pengembaraan umrah yang pertama kali ini cukup memberikan kepuasan pada diri saya kerana bukan sahaja dapat pergi secara "percuma", tapi ia juga disebabkan kenikmatan yang diperolehi menziarahi ke tempat-tempat suci... antaranya peluang mencium hajarul aswad... Allahuuuuu sungguh saya tak sangka saya pernah melakukannya... tak tergambar betapa indahnya perasaan atas peluang yang diberikan....

Percubaan mencium hajarul aswad itu berlaku apabila ada antara jemaah lelaki yang menaiki satu bas dengan kami offer untuk bantu kami supaya dapat melakukan ibadah tersebut...mereka tidaklah memberikan jaminan akan dapat, tetapi mereka banyak memberikan dorongan agar kami dapat melakukannya... mereka mengajarkan kami cara-cara dan tips-tips untuk mendekati batu hajarul aswad tersebut.... sementara wanita-wanita arab sibuk bergaduh dengan jemaah umrah yang berebut-rebut ingin menghampiri hajarul aswad, kami terus rapat ke depan dicelahan ramai manusia....Masha Allah...hampir berputus asa tetapi entah bagaimana langkah semakin dekat dengan hajarul aswad...sehingga akhirnya kepalaku dapat mencium dan memasuki lubang kecil itu.... Allahu Akbar ! Dalam sesak-sesaknya manusia, Allah telah pilih saya untuk melakukan ibadah ini... inilah ibadah yang bila hanya kita seorang sahaja yang boleh lakukan pada satu masa...Alhamdulillah... terasa nikmatnya...meskipun pertama kali melakukan umrah, peluang yang jarang-jarang dirasai ini Allah telah berikan...terasa puasnya melakukan umrah meskipun jauh di sudut hati ada kerisauan pada imtihan yang bakal tiba...

Itulah kisah yang telah menjadi kenangan dan selamanya dirindui....
Ya Allah, jemputlah aku lagi............

1 orang berkata-kata:

  1. Wak Lat said...:

    syukur spt cium hajar aswad.. 😍😍😍

Post a Comment