468x60

ini kisah saya.
ambillah mana-mana yang bermanfaat daripadanya~

Kerja pada tahun 2020

Thursday, June 11, 2020
Assalamualaikum....

Umum mengetahui tahun 2020 adalah tahun yang mencabar bagi dunia. Ini adalah gara-gara Covid-19 yang menyerang serta melumpuhkan aktiviti-aktiviti manusia khususnya ekonomi. Namun apa yang saya lihat pada tahun ini banyak Allah bukakan ruang di sebalik himpitan ini. Saya begitu terkesima apabila Allah telah memperkenankan 'hajat' saya untuk tahun 2020 sebegitu awal tanpa disangka-sangka. Banyak juga rezeki yang tidak dijangka. Maka benarlah Allah memberikan sesuatu pada masanya yang terkadang kita tak dapat fikir logiknya. Baiknya Allah.....

Bukanlah hidup kita ini Allah berikan senang semata-mata, sentiasa ingat dibalik kesusahan diiringi bersamanya kesenangan...sekiranya Allah berikan kita kesenangan bukanlah bermakna Allah tidak boleh uji kita dengan kesusahan selepasnya..kerana tiada yang mustahil bagi Allah.. Yang penting selalu bersabar dan redha atas Qadarullah...meskipun pahit untuk ditelan kerana banyak kebaikan disebaliknya bagi orang-orang yang bertaqwa...

Tahun 2020, Allah izinkan saya masih berezeki bekerja. Meskipun bekerja dari rumah. Walaupun kerja tak glemer (kata orang), tak sesuai kelulusan??, dan macam-macam lagi, tapi saya bersyukur sebab sekurang-kurangnya saya boleh paksakan diri untuk menjadi orang yang bermanfaat.. biarlah gaji tak besar, tapi moga banyak pahala Allah beri.. itu sangat bermakna untuk akhirat saya.. semoga Allah redha..

InshaAllah tahun 2020, rasa macam nak menulis semula..lebih kepada berkongsi apa aja tentang kehidupan.. moga-moga dapat menjadi panduan untuk yang membaca.. saya yakin ilmu boleh dicari, tetapi pengalaman tak semua dapat rasai.. jadi saya rasa nak kongsi apa pengalaman yang saya ada...itu aja...

mungkin sebagai seorang pelajar..
mungkin sebagai seorang guru..
mungkin sebagai seorang isteri..
mungkin sebagai seorang anak...
mungkin sebagai seorang menantu...
mungkin sebagai seorang ipar...
mungkin sebagai seorang adik...
mungkin sebagai seorang pesakit..

begitulah...terlalu banyak kehidupan seharian yang memberikan kita pengalaman.. mungkin sama, mungkin juga berbeza..mudah-mudahan bermanfaat...dan mungkin itulah kenangan untuk masa hadapan...

tak lama dah 2020 nak melabuhkan tirai..
meskipun terlalu awal untuk dikata...
Semoga Allah permudahkan urusan kita...

0 orang berkata-kata:

Post a Comment